علي حاتمي، سوتهدلِ سينماي ايران
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۸۶۶۰۳
خبرگزاري آريا - شايد کمتر اتفاق بيفتد که کسي اهل سينما باشد و سينماي ايران را دنبال کرده باشد و لااقل يک ديالوگ از فيلمهاي «علي حاتمي» را در خاطر نداشته باشد. علي حاتمي، کارگردان، فيلمنامهنويس و تهيهکنندهي سينما در 23 مردادماه 1323 در تهران به دنيا آمد. مادرش خانهدار و پدرش صفحهآرا در يک چاپخانه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جعفر توکل دکتراي سينما در رشتهي سينماتوگراف از دانشگاه مسکو بود و از همشاگرديهاي آندره تارکوفسکي بود. حاتمي در آن روزها آرزو داشت که روزي کارگرداني شود تا توکل در نمايشنامهاي به کارگرداني حاتمي بازي کند. در همان زمان بود که حاتمي تصميم گرفت که نمايشنامههايي از داستانهاي ملي و ايراني کار کند. در کلاس نهم تحصيل ميکرد که براي آموختن اصول نمايشنامهنويسي به هنرستان ِ هنرپيشگي تهران رفت و پس از آن به تحصيل در هنرستان آزاد هنرهاي دراماتيک پرداخت.
رئيس اين هنرستان مهدي نامور نام داشت که به سختگيري بر روي هنرجويان مشهور بود و اين سختگيري موجب شد تا علي حاتمي در فارگيري فنون ِ نمايشنامهنويسي و گفتوگوپردازي سختکوشي ِ بيشتري از خود نشان دهد. علي حاتمي اولين نمايشنامهي خود به نام «ديب» يا همان ديو را نوشت و در ارديبهشتماه 1344 و با حضور کودکان در تالار نمايش هنرهاي دراماتيک به مدت سه شب اجرا کرد. علي حاتمي کار نمايشنامهنويسي خود را در تئاتر آغاز کرد و در زمينهي نويسندگي با نمايشنامههايي چون «ساتن»، «قصهي حرير»،«ماهيگير»، «حسن کچل»، «چهلگيس» و «شهر آفتاب و مهتاب» خوش درخشيد. نوشتن نمايشنامهي مدرني با نام «آدم و حوا» يا برج زهر مار در سال 1345 نقطهي عطفي در کارهاي حاتمي محسوب مي شود.
اين نمايشنامه موجب شد که تلويزيون و مسئولان آن جذب حاتمي بشوند. اولين فيلمنامهي کاملي که حاتمي ارائه ميکند «شب جمعه» نام دارد که به صورت يک فيلم کوتاه درميآيد. اولين فيلم سينمايي حاتمي، «حسن کچل» نام داشت و اين فيلم پس از آن ساخته شد که نمايشنامهي حسن کچل با استقبال خوب مردم روبه رو شد.
پس از موفقيت در فيلم حسن کچل بود که حاتمي تئاتر را به يک سو نهاد و پا در عالم سينما گذاشت. حاتمي پس از حسن کچل، فيلم طوقي را در سال 1349 ساخت. طوقي نوعي از کبوتر است که کبوتربازها علاقه ي زياد به آن دارند. پس از طوقي علي حاتمي فيلم «بابا شمل» را به سال 1350 ساخت که نوعي سينماي ريتميک و موزيکال بودو موضوعش در مورد لوطي و لوطيگري بود. حاتمي در سال 1351 بسيار پر کار بود و توانست سه فيلم بسازد؛ فيلمهاي قلندر، ستار خان و خواستگار. حاتمي به مدت تقريبا 5 سال فيلمي نساخت تا اينکه يلم مشهور «سوتهدلان» را در سال 1356 ساخت. پس از انقلاب حاتمي فيلم «حاجي واشينگتن» را ساخت که روايتگر ماجراي اولين سفير ايران در آمريکاست.
در سال 1306 هجري قمري، حاج حسينقليخان نوري از سوي ناصرالدين شاه به عنوان سفير ايران عازم آمريکا ميشود. سفير ايران در آمريکا هيچ مراجعهکنندهاي ندارد از اين رو سفير مجبور مي شود به دليل مخارج خدمه را مرخص کند.
حسينقليخان تنها ميشود. تنهايي آزارش ميدهد تا اينکه دو مراجعهکننده به سراغش ميآيد.
دومين مراجعهکننده سرخپوستي است که قصد مهاجرت به ايران دارد. اين فيلم نتوانست تا سالها اجازهي نمايش پيدا کند و توقيف شد تا اينکه در خردادماه 1377 و پس از مرگ حاتمي توانست اجازهي نمايش عمومي پيدا کند. بسياري فصل قربانيکردن گوسفند در حاجي واشينگتن را از تاثيرگذارترين سکانسهاي سينماي ايران دانستهاند و بازي عزتالله انتظامي در اين سکانس را از قويترين کارهاي انتظامي دانستهاند.
بخشي از تکگويي اين سکانس آنجا که ميگويد «آئين چراغ خاموشي نيست» از تکگوييهاي به يادماندني ِ سينماي ايران محسوب ميشود و اين جمله بر روي مزار علي حاتمي حک شده است. کمالالملک، جعفرخان از فرنگ برگشته، مادر، دلشدگان، جهانپهلوان تختي، مادر، کميتهي مجازات، تهران روزگار نو از فيلمهاي پس از انقلاب علي حاتمي هستند. از ازدواج علي حاتمي و زهرا خوشکام که از هنرپيشگان پيش از انقلاب بود، ليلا حاتمي به دنيا آمد که از هنرپيشگان تواناي ايران محسوب ميشود. بر روي سنگ مزار علي حاتمي که در تاريخ 15 آذرماه 1375 درگذشت ديالگوي از فيلم «حاجي واشينگتن» حک شده است که «آئين چراغ خاموشي نيست».
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۶۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گیشه سینماها در هفته دوم اردیبهشت چقدر فروخت؟
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، فیلمهای سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۳۰ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۸ میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۶ میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان، «بیبدن» با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان و «آسمان غرب» با فروش بیش از یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون تومان به ترتیب رتبههای اول تا پنجم و فروش میلیاردی جدول فروش هفتگی را به خود اختصاص دادند.
فیلمهای «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از ۸۳۱ میلیون تومان، «آپاراتچی» با فروش بیش از ۳۵۲ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از ۲۰۵ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۲۳ میلیون تومان، «روز مات» با فروش بیش از ۶ میلیون تومان در رتبههای ششم تا دهم جدول فروش هفته گذشته جای گرفتند.
همچنین فروش کلی سینمای ایران از ابتدای اردیبهشت تا ۱۴ این ماه به بیش از ۹۷ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان رسید و سینمای ایران جمعه ۷ اردیبهشت ماه با فروش بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۱ میلیون تومان بیشترین فروش و سهشنبه ۱۱ اردیبهشت با ۲۷۹ هزار و ۲۹۸ نفر، بیشترین مخاطب را در این ماه داشته است.
کد خبر 6097271