بازگشت رضا رویگری به تئاتر با نمایشی از علی حاتمی
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۷۲۹۹
امید اسدی کارگردان و مدیر تماشا خانه ایران تماشا در خصوص جدیدترین اثر نمایشی خود که قرار است با حضور رضا رویگری اجرا شود، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نمایش «حسن کچل» نوشته زنده یاد علی حاتمی است، در واقع این اثر فیلمنامه بوده و در سال ۱۳۴۸ توسط علی حاتمی ساخته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه از شنیدهها متوجه شدیم که نمایش «حسن کچل» در دهه ۴۰ در مدت کوتاهی به صورت صحنهای اجرا رفته، ولی اجرای موفقی نبوده است،بیان کرد: روزانه در تهران نمایشهای زیادی اجرا میشود که اکثر محتوای آنها غربی است، در حالی که ما بن مایههای خوبی از جمله داستان «حسن کچل» که از داستانهای سنتی ما است و داستانهای دیگری در مثنوی معنوی و عبید زاکانی داریم از این رو تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم و متوجه شدم که اگر بخواهم این نمایش را در همان قالبی که زنده یاد علی حاتمی کار کرده به اجرا ببرم، قطعا فیلم آن بسیار بهتر از نمایش ما خواهد بود. به همین دلیل خواستم به مفهوم پست مدرن نزدیک شوم و داستانی را که ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد را به شیوهای مدرن اجرا کنم.
وی ادامه داد: با وجود اینکه تمام رسانههای غربی سعی در تزریق ناامیدی و سیاه نمایی را به ما دارند، اما نمایش حسن کچل، نمایشی شاد و نماد جامعه ایران که جامعهای شاد و امیدوار است، بوده و دلیل انتخاب من هم این بود که دیدم مردم ما بیشتر نیاز به شادی دارند و این نمایش را در ژانر کمدی و شیوه اجرایی پست مدرن شروع به کار کردم و امیدوارم که این نمایش به اجرا برسد.
این کارگردان با اشاره به اینکه اجازه صحنهای نمایش را از لیلا حاتمی گرفتم، گفت: در حال حاضر این نمایش در مراحل بازخوانی و بازبینی است و در اوایل تیر ماه توسط شورای نظارت، بازبینی خواهد شد و با تایید شورای نظارت در تیر ماه در تماشا خانه ایران تماشا بر روی صحنه خواهد رفت.
اسدی درخصوص بازیگران نمایش «حسن کچل» گفت: مهدی میامی، رضا رویگری که بعد از سالها به عرصه تئاتر باز گشته و تارا کریمی همسر رضا رویگری و دیگر بازیگرانی که ما را یاری خواهند کرد و علی سینا رضا نیا نیز آهنگ سازی کار را بر عهده دارند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۷۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/