احترام برومند در زادروز علی حاتمی: حسن کچل اولین بار توسط داود رشیدی اجرا شد
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۴۶۰۲
مراسم زادروز زندهیاد علی حاتمی با حضور احترام برومند و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی پیش از اجرای نمایش «قصه مردی که مو نداشت»، در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد. ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با زادروز زندهیاد علی حاتمی، گروه نمایش «قصه مردی که مو نداشت» به کارگردانی مصطفی کشتگر که برداشتی از نمایشنامه «حسن کچل» علی حاتمی است، به همراه ستاد برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی که اجرای این نمایش همزمان با برگزاری این دوره از جشنواره شده است، مراسم بزرگداشت این هنرمند فقید را برگزار کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم زادروز زندهیاد علی حاتمی با حضور احترام برومند هنرمند شناخته شده عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و محسن حسنزاده مدیر روابط عمومی ادارهکل هنرهای نمایشی در پردیس تئاتر شهرزاد همراه بود.
در این مراسم احترام برومند به بیان خاطراتی از نحوه آشنایی خود با زندهیاد علی حاتمی پرداخت و گفت: زندهیاد حاتمی از دانشجویان همسرم داود رشیدی بود و من برای اولین بار او را درمنزلمان ملاقات کردم که در همان دیدار نمایشنامه «حسن کچل» را برای من و داود رشیدی خواند. پس از آن رشیدی تصمیم گرفتم که این نمایشنامه را روی صحنه ببرد.
وی یادآور شد: شاید خیلیها ندانند که نمایشنامه «حسن کچل» علی حاتمی برای اولین بار در سال 48 و با کارگردانی داود رشیدی روی صحنه رفت. در آن اجرا هنرمندان فقیدی همچون پرویز فنیزاده و اسماعیل داورفر به ایفای نقش میپرداختند.
برومند در ادامه سخنان خود بیان کرد: در آن زمان برخی میگفتند که آقای رشیدی که نمایشنامههای خارجی اجرا میکند نباید به سراغ اجرای نمایش ایرانی برود ولی او دوست داشت که نمایشنامه دانشجوی خود را اجرا کند و اتفاقا اجرای بسیاری خوبی هم شد. بعد از اجرای نمایش «حسن کچل» بود که حاتمی تصمیم گرفت فیلم آن را هم بسازد.
برومند با اشاره به اینکه زندهیاد حاتمی هنرمندی منحصر به فرد و بسیار خلاق بود، افزود: خلاقیت و توانایی علی حاتمی حد و مرزی نداشت ولی متأسفانه خیلی زود از میان ما رفت. او در سینما آثار درخشانی را رقم زد که منحصر به فرد است.
در ادامه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با اشاره به اینکه زندهیاد علی حاتمی در ابتدا در زمینه نمایشنامهنویسی فعالیت میکرد و بعد از آن به سراغ سینما رفت، تأکید کرد: ویژگی آثار زندهیاد حاتمی پرداختن به شخصیت و داستان ایرانی است؛ چیزی که این روزها کمتر شاهد آن هستیم. .
وی در ادامه با آرزوی اجراهایی موفق برای گروه نمایش «قصه مردی که مو نداشت»، کیک زادروز زندهیاد علی حاتمی را برش داد.
پس از این مراسم، حاضران در سالن به تماشای نمایش «قصه مردی که مو نداشت» نشستند.
اخبار کوتاه|سعید پورصمیمی پس از هفده سال به تئاتر بازمیگرددعبدالله اسکندری: شهرت برای علی حاتمی بیاهمیت بود/ ماجرای گریم سنگین "اکبر عبدی"این نمایش هر شب ساعت 20:30 به صحنه میرود و بازیگرانش به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: شیوا بافهم، امیر بشیرهنژاد، رامین دلفانی، حامد شریفپور، حامد مقدسی، وحید منافی و کامران هوشمندیان.
نگین لاجوری تهیهکننده هادی حدادی، فرهاد دلشادی، احسان بسیخواسته و فرزام شاد زینواز گروه موسیقی، آرمین اقراری مجری طرح و مدیرتولید، فرید بیرقی سرمایهگذار، نغمه لاجوردی دستیار کارگردان، رامین برجی تصویرسازی انیمیشن، جواد خدابخش انیماتور، نگار امیدعلی طراح چهرهپردازی، مهدی آشنا عکاس، مصطفی کشتگر طراح صحنه و لباس، رضا خضرایی طراح نور و محمد کرمی و آرمان علیرضایی مدیر صحنه نمایش «قصه مردی که مو نداشت» هستند.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط تئاترمنبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۴۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزادهمژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.
محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چالهمیدانی قبل انقلاب را روایت میکند که عاشق زنی میشود که کفشدار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم میخورد.
وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.
رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنوارههای موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت میشود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) میگیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) میگیرد به خوبی در لایههای مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.
کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب میکند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.
وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایشها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.
رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروههای نمایشی میشود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.
کد خبر 6095119 فریبرز دارایی